roku.
Strona główna | Dodaj do ulubionych | Kontakt
Ogłoszenia parafialne/Aktualności

• Katechezy przed sakramentem bierzmowania

Dodano: 2 grudnia 2017 r.

·         W minionym tygodniu odbyły się ostatnie katechezy dla narzeczonych przed sakramentem małżeństwa oraz dla dorosłych pragnących przyjąć sakrament bierzmowania.  Następne cykle podobnych katechez w naszej parafii przewidujemy w okresie wiosennym.

• Ogłoszenia Duszpasterskie III Niedziela Adwentu 17.12. 2017

Dodano: 16 grudnia 2017 r.

Ogłoszenia Duszpasterskie III Niedziela Adwentu                          17.12.2017 r.

1. Przeżywamy III Niedzielę Adwentu. W dniu dzisiejszym rozpoczynamy rekolekcje adwentowe. Serdecznie witamy w naszej wspólnocie parafialnej Ks. rekolekcjonistę ks. Janusza Kopczyńskiego proboszcza parafii św. Antoniego w Mińsku Mazowieckim. Otoczmy modlitwą ks. rekolekcjonistę, aby Duch Św. wskazywał Mu sposoby dotarcia do naszych serc.

2. Rekolekcje potrwają do wtorku. Rozkład rekolekcji w dzisiejszą niedzielę rozkład bez zmian. Natomiast w poniedziałek i wtorek nauki rekolekcyjne podczas Mszy św. o godz. 700, 1200, 1800.

3. W związku z przypadającą w przyszłą niedzielę Wigilią Narodzenia Pańskiego, ze w niedzielę – dzień Zmartwychwstania Pańskiego – nie może obowiązywać post. Spożywanie podczas wieczerzy potraw postnych jest jedynie zachowaniem tradycji.

4. W czwartą niedzielę adwentu msze św. będą odprawiane o 700,830, 1000, 1130, 1300. Nie będzie mszy św. o godz. 1800, 1930. Tego wieczoru tradycyjnie zasiądziemy w naszych domach do wieczerzy wigilijnej. W czwartą niedzielę mamy obowiązek uczestniczyć w Mszy św., żeby w Boże Narodzenie przyjąć Komunię Świętą z czystym sercem.

5. Przygotowując się do świąt Bożego Narodzenia, pamiętajmy o chrześcijańskich i narodowych tradycjach. Niech nie zabraknie w naszych domach pobłogosławionego wcześniej w kościele wigilijnego opłatka i płonącej świecy Caritasu. Miejmy wrażliwe i otwarte serca. Wielu chciałoby usunąć z nich Pana Jezusa, a święta ograniczyć do rozrywki i stołu. Nie pozwólmy na to i swoją postawą ukazujmy prawdziwy sens tajemnicy Bożego wcielenia.

6. W najbliższą niedzielę wigilia w domach, wspólnotach rodzinnych zadbajmy o tradycyjną, chrześcijańską oprawę wigilijnej wieczerzy. Niech to będzie okazja, może jedyna w roku, do pojednania, zgody, wyciągnięcia przyjaznej dłoni do kogoś z bliskich, znajomych, w sąsiedztwie. Niech wigilijnej wieczerzy towarzyszy wspólna modlitwa, lektura fragmentu Pisma Świętego o narodzeniu Zbawiciela świata (Ewangelia wg św. Łukasza), łamanie się opłatkiem, wspólny śpiew kolęd i pastorałek. Nie stawiajmy na wigilijnym stole alkoholu.

7. Zachęcamy do nabywania prasy katolickiej, opłatków świec Caritasu.

• Pamiętamy o osobach bezdomnych

Dodano: 16 grudnia 2017 r.

Z okazji zbliżających się Świąt chcemy pamiętać o osobach bezdomnych. Zdecydowanie dniem, w którym nikt nie powinien być sam jest Wigilia. Dlatego też organizujemy wigilijne spotkanie dla osób bezdomnych. O godz. 14.00 zapraszamy na mszę świętą w kaplicy od ul. Siedleckiej, a od 15.00 na Wigilijne Spotkanie w Oratorium, które zakończy się Pasterką w Bazylice. Parafian, którzy są chętni, żeby podzielić się wigilijnymi potrawami serdecznie zapraszamy. Będzie nam bardzo miło, jeśli zechcą ofiarować Państwo swój dar serca dla najbardziej potrzebujących. W niedzielę od samego rana będziemy na Państwa czekać w Oratorium.

• Katecheza przed chrztem dla Rodziców i Chrzestnych

Dodano: 2 grudnia 2017 r.

·         W środę, 6 grudnia, o godz. 1800 odbędzie się katecheza przygotowująca chrzestnych i rodziców w sakramencie chrztu dzieci. Do udziału w niej są zobowiązani chrzestni i rodzice, których dzieci w najbliższym czasie przyjmą sakrament chrztu św. Zainteresowanych zapraszamy tego dnia do Sali nr 131; wejście przez portiernię domu zakonnego od ul. Kawęczyńskiej.

• Trzy lata pielgrzymek autokarowych z naszej Bazyliki

Dodano: 31 maja 2017 r.

29 lipca pielgrzymując  „Szlakiem ostatniej bitwy kampanii września 1939 r. zrealizowaliśmy zarazem zarazem 25-pielgrzymką autokarową, jaką miałem przyjemność organizować dla parafian z Bazyliki NSJ. Jest to dobra okazja, by pokusić się o małe podsumowanie pielgrzymkowego dorobku Bazyliki za ostatnie trzy lata.

Pierwszy raz wspólnie wyjechaliśmy 22 marca 2014 r. do Czerwińska na Misterium Męki Pańskiej. To wtedy zapadła decyzja, by co roku tym wyjazdem rozpoczynać sezon autokarowego pielgrzymowania z Bazyliki, a kończyć go w listopadzie pielgrzymką na Jasną Górę, dziękując Królowej Polski za całoroczne pielgrzymowanie. W międzyczasie, niemalże każdego miesiąca wyjeżdżaliśmy do różnych sanktuariów, najczęściej maryjnych, na terenie Polski. Ten zwyczaj praktykujemy do chwili obecnej.

Udało nam się wyjechać także do krajów sąsiednich i modlić się w tak ważnych dla Polaków miejscach jak kościół Wniebowzięcia NMP we Lwowie, w którym król Polski - Jan Kazimierz - w 1656 r. złożył pamiętne ślubowanie obierając Maryję Królową Polski. Ze wzruszeniem przeżywaliśmy też -pielgrzymując na Litwę  - Mszę św. (tylko dla naszej grupy) przed cudownym obrazem Matki Bożej Miłosierdzia w Ostrej Bramie w Wilnie czy koronkę do Miłosierdzia Bożego w miejscu zamieszkania św. Faustyny. Mieliśmy też okazję nawiedzić miejsca istotne dla życia religijnego u naszych sąsiadów jakimi są np. klasztor prawosławny w Poczajowie na Ukrainie,  na Litwie Góra Krzyży w Szawlach i sanktuarium maryjne w Szydłowie czy łotewski Sobór Aleksandra Newskiego w Tallinie.

Na trasie naszych pielgrzymek po ziemi ojczystej znajdowały się przede wszystkim sanktuaria z wielowiekową tradycją, prestiżem oraz popularnością. Do takich należy Święty Krzyż, Jasna Góra, Licheń, Gietrzwałd, Kalwaria Zebrzydowska czy podlaski Kodeń.  Chociaż nasze wyjazdy koncentrowały się na sanktuariach maryjnych to jednak  staraliśmy się dotrzeć do innych sanktuariów, mniej znanych ogółowi Polaków (np. Sanktuarium Najświętszego Sakramentu w Głotowie ze znaną na Warmii Kalwarią), do perełek naszej kultury i religijności (np.  grekokatolicka świątynia w Kostomłotach, Kościół Wniebowzięcia w Bodzentynie z kunsztowną snycerką w ołtarzu głównym, Kazimierz Dln. i in.).  Trafialiśmy też do sanktuariów zdawałoby się zapomnianych, ale jakże urokliwych i pielęgnowanych przez lokalną społeczność (np. sanktuarium w Budzieszynie, domek rodzinny św. Faustyny w Głogowcu). Do sanktuariów o „najkrótszym stażu”, obecnych na naszej pielgrzymiej mapie, należą m. in. krakowskie  Łagiewniki (Sanktuarium Miłosierdzia) i Sanktuarium św. Jana Pawła ll, Sanktuarium Matki Bożej Jazłowieckiej w Szymanowie czy rodzinna parafia Kard. Stefana Wyszyńskiego w Zuzeli z odtworzonym domkiem z dzieciństwa Prymasa Tysiąclecia.

Interesująca jest też  pielgrzymkowa statystyka. We wszystkich pielgrzymkach uczestniczyło 1110 osób; z tego 123 osoby w wyjazdach zagranicznych. Osoby spoza naszej parafii stanowiły ok. 25% społeczność pielgrzymkowej. Około 70% pielgrzymów z Bazyliki wyjeżdżało z nami więcej niż 5 razy. Odwiedziliśmy 57 miejscowości, w których znajdowały się sanktuaria i zwiedzane obiekty, nie licząc powtórnych wyjazdów do Czerwińska i na Jasną Górę. Z braku wystarczającej liczby chętnych musieliśmy odwołać wyjazd 10-dniowy do źródeł kultu Serca Pana Jezusa (Paray-Le-Monial we Francji) i kolebki Zgromadzenia Salezjańskiego (Turyn, Becchi we Włoszech), a śmierć pilota naszych wyjazdów zagranicznych przeszkodziła w tegorocznym wyjeździe do Rumunii.

Wokół pielgrzymkowej inicjatywy skonsolidowałą się dość pokażna, bo prawie 300-osobowa grupa osób, z której głównie rekrutują się uczestnicy każdego wyjazdu. To z kolei ułatwia duszpasterzowi (który oprócz jednego wyjazdu jest ciągle ten sam) pewien rodzaj formacji tego grona, kontynuację zamiast doraźności, a także pewien rodzaj edukacji religijno-historyczno-kulturowej, do której impulsem są odwiedzane miejsca i związane z nimi dzieje.

Mimo że podstawowy skład osoby każdej pielgrzymki w dużej częsci jest ten sam. To jednak zawsze pojawiają się nowe osoby, także spoza naszej parafii. Tych ostatnich jest ok. 20% podczas każdego wyjazdu. Przez to dokonuje się swoista promocja duszpasterstwa w Bazylice. Nadzieję na rozwój daje fakt, że na każdy wyjazd jest sporo więcej chętnych niż miejsc w autokarze.

Wnioski na przyszłość? Ponieważ zainteresowanie wyjazdami nie ustaje, a nawet lekko wzrasta, więc najprawdopodobniej będziemy pielgrzymować, mimo pojawiających się problemów. Dokąd? I to jest zasadniczy problem, bo coraz mniej jest popularnych sanktuariów w promieniu ok. 150-200 km od Warszawy, w których jeszcze nie byliśmy. Pozostają więc powtórki lub pielgrzymki kilkudniowe.

Z nadzieją na odzew ludu pielgrzymującego pozdrawiam

Wikary z Bazyliki

PS. O ile będzie takie zainteresowanie to po 25 pielgrzymce opublikuję trasy naszych pielgrzymek, daty i lczbę osób.

• 25 pielgrzymek w trzy lata

Dodano: 30 lipca 2017 r.

Lipcowa pielgrzymka z Bazyliki do miejsc uświęconych krwią żołnierza polskiego podczas ostatniej bitwy września 1939 r. była 25 wyjazdem, jakie w ostatnim trzechleciu zostały zorganizowane przez naszą parafię. Jest to swego rodzaju jubileusz naszego pielgrzymowania. Po wcześniejszej refleksji na temat pielgrzymek z Bazyliki NSJ podajemy niektóre szczegóły związane z nimi.

Trasa

17.05.2014

Czerwińsk: majówka z Maryją Wspomożycielką Wiernych

31.05.2014

Pielgrzymka Maryjna: Niepokalanów - Szymanów

28.06.2014

Maryjne oblicze Podlasia: Leśna Podlaska – Grabarka – Mokobody

1.08.2015

13.

Podróż na Polskie Kresy : Łuck - Lwów – Olecko - Krzemieniec – Kamieniec Podolski - Zółkiew

19 - 23.09.2015

Szlak Prymasa Tysiąclecia: Zuzela – Andrzejewo - Wąsewo

23.04.2016

18.

Białe noce: Ryga – Tallin i maryjne sanktuaria litewskie (Szawle, Szydłowo - Cytowiany)

30.05-4.06.2016r.

19.

Sanktuaria maryjne nad środkową Wisłą: Kazimierz Dolny–Wysokie Koło- Góra Kalwaria

25.06.2016

20.

Szlakiem Miłosierdzia Bożego: Wadowice – Łagiewniki – Kalwaria Zebrzydowska

9-11.09.2016

21.

Maryjny szlak w Górach Świętokrzyskich: Święty Krzyż – Św. Katarzyna - Bodzentyn

8.10.2016

24.

Szlak Cystersów Świętokrzyskich: Jędrzejów - Wąchock

17.06.2017

W hołdzie żołnierzom ostatniej bitwy we wrześniu 1939 r.: Wola Okrzejska – Wola Gułowska - Kock

29.07.2017

• Biskup Romuald Kamiński Bp. diecezji Warszawsko - Praskim

Dodano: 9 grudnia 2017 r.

Dnia 8 grudnia 2017 roku, w Uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP, Papież Franciszek przyjął rezygnację Abpa Henryka Hosera SAC z urzędu Biskupa Diecezji Warszawsko-Praskiej, złożoną ze względu na wiek, stosownie do kanonu 401§1 Kodeksu Prawa Kanonicznego (KPK).

W związku z tym, zgodnie z kanonem 409 §1 KPK, Biskup Koadiutor Romuald Kamiński staje się od tej chwili Biskupem Diecezji Warszawsko-Praskiej.

Od dziś w kanonie Mszy Świętej wymienia się imię naszego biskupa Romualda.

Ingres do katedry warszawsko-praskiej odbędzie się 20 stycznia 2018 roku (sobota) o godzinie 11.00.

Polecajmy naszym modlitwom osobę Arcybiskupa Seniora Henryka Hosera SAC, dziękując Bogu za jego posługę w naszej Diecezji oraz osobę Biskupa Romualda Kamińskiego, naszego nowego Pasterza, aby Bóg strzegł Go i prowadził.

• I Komunia św. w 2018 r.

Dodano: 4 września 2017 r.

Uroczysta Msza św. podczas której do I Komunii św. przystąpią dzieci klasy III  ze Szkoły Podstawowej przy ul. Otwockiej będzie odprawiona 19 maja 2018 r. o godz. 1000. Tego samego dnia o godz. 1200 przystąpią również do I Komunii św. dzieci ze Szkoły Podstawowej przy ul. Kawęczyńskiej.